loading...

تشريفات اختصاصي واران

تشريفات اختصاصي واران با موضوع ارائه تشريفات سفر در سال 1393 شروع به كار كرد. هدف از تشكيل اين مجموعه در ابتدا ارائه سرويس هاي با كيفيت در حوزه تشريفات فرودگاهي (CIP، VIP، ترنسفر فرودگاهي و...) در ايران و ساير كشورهاي جهان بود. با توجه به سابقه فرودگاهي مديران مجموعه تشريفات اختصاصي واران و مشاهده معضلات و مشكلات مسافرين در هنگام تردد در محيط فرودگاه، اين مجموعه توانست با ارائه راهكارهايي در مدت كوتاه اعتماد مجموعه هاي حاضر در حوزه گردشگري را جلب كند و به سرعت با شركت هاي خارجي جهت ارائه سرويس به ايرانيان در كشورهاي مختلف وارد مذاكره شود و قراردادهاي مهمي با فرودگاه بين المللي دبي (Dnata Group) و فرودگاه بين المللي استانبول (TAV Passport) و چندين كشور ديگر به امضا برساند.

بازدید : 256
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

تفاوت خدمات VIP و CIP پروازي

مسلماً تابحال بارها عبارت VIP را شنيده ايد و حتماً معني آن را هم مي دانيد. كلمه VIP مخفف عبارت Very Important Person است و منظر آن خدماتي است كه براي افراد با جايگاه و مقام خاص استفاده مي شود و يا مكان هايي كه داراي ويژگي هاي خاصي هستند. اما علاوه بر VIP عبارت ديگري نيز وجود دارد كه مسلماً آن را كمتر شنيده ايد. خدمات CIP ! كلمه CIP مخفف عبارت Commercial Important Person و به معني افرادي است كه ازنظر تجاري داراي ويژگي هاي خاص اند و براي مثال سرشناس اند. در اين مقاله قصد داريم تا به تفاوت خدمات VIP و CIP پروازي در فرودگاه و هواپيماها بپردازيم.
در اين مقاله هدف ما بررسي تفاوت خدمات VIP و CIP پروازي است، پس اين دو كلمه را در فرودگاه ها و هواپيماها تعريف مي كنيم. همان طور كه مي دانيد از زمان اختراع هواپيما و ورود آن به كشور شركت هاي هواپيمايي بسياري در ايران براي ارائه خدمات پروازي تأسيس شد. از قديمي ترين شركت هاي هواپيمايي ايران مي توانيم به ايران اير لاين اشاره كنيم كه درگذشته داراي پرواز مستقيم از تهران به نيويورك بوده است. از قديمي ترين فرودگاه هاي ايران نيز بايد به فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خميني اشاره كنيم.

تفاوت vip و cip

خدمات VIP در هواپيما و فرودگاه

همان طور كه در پيش گفتيم اين اصطلاح براي توصيف افرادي به كار مي رود كه ازنظر سياسي و يا هنري از اهميت ويژه اي برخوردار هستند. VIP در حقيقت مخفف Very Important Person است. اين افراد در مكان هاي خاصي چون فرودگاه ها يا حتي جشنواره ها از جايگاه ويژه اي مورد پذيرايي قرار مي گيرند. در جاي جاي دنيا برخي از هواپيمايي ها خدماتي را ارائه مي كنند كه ممكن است فقط روياي آنها را ببينيد!
ازجمله خدمات VIP كه در برخي از ايرلاين هاي خارجي مي توان نام برد بايد به سوارشدن به هواپيما با پورشه اشاره كنيم! اعضاي برنامه ي فوق خاص هواپيمايي يونايتد مي توانند مسير بين دو پروازشان را با يك مرسدس طي كنند! حتي در بعضي موارد شركت هاي هوايي تأخيري ۳۰ دقيقه اي را براي رسيدن و سوارشدن مسافران ويژه در برنامه خود گنجانده اند. البته اين موارد شايد كمي پيش و پا افتاده باشد و خيلي هم خاص به نظر نرسند.
از ديگر خدماتي كه در بخش VIP پروازها ارائه مي شود مي توانيم به اين مورد اشاره كنيم كه در بخش VIP، شما را از بخش حراست رد كرده و لانژ اختصاصي درحالي كه ساير خدمه با خوراكي موردعلاقه ي شما منتظرتان هستند، مستقرند.در زندگي عادي دوش گرفتن يك امتياز خاص نيست. اما در ارتفاع ۱۲۰۰۰ متري چطور؟ اين امكان فقط براي كساني است كه براي هر پرواز چندين ميليون تومان بيشتر هزينه مي كنند يا مسافرين خاصي كه براي راضي كردنشان بايد به آن ها هديه اي ويژه داد. در بخش كلاس اول يا First class هواپيماي A۳۸۰ هواپيمايي امارات حمام، سونا و جكوزي از مرمر و چوب گردو ساخته شده است، كف گرم شونده دارد و بر طبق گفته ي وبلاگ One Mile at a Time، اين قدر لوازم بهداشتي در آن ها است كه مي توانيد وارد بازار خريدوفروش محصولات بهداشتي باكيفيت شويد.بين فرودگاه هاي ايران نيز خدمات vip فرودگاه امام را مي توان نام برد.

cip چيست

خدمات CIP چيست؟

در اين قسمت از مقاله ميخواهيم به اين موضوع بپردازيم كه cip چيست . اما دسته بعدي كه در طبقه بندي خدمات پروازي بايد به آن بپردازيم خدمات CIP است. CIP مخفف عبارت Commercial Important Person است. اين عبارت به افرادي كه ازنظر تجاري سرشناس و مهم هستند، اطلاق مي شود. خدمات CIP نيز دربرگيرنده خدماتي است كه به اين افراد مهم و سرشناس ارائه مي شود. CIP در حقيقت جايگاهي براي عرضه تشريفات اختصاصي به مشتريان است كه به طورمعمول در فرودگاه ها، هتل ها، سالن هاي همايش و مكان هاي مشابه در اختيار آن ها قرار مي گيرد.
انجام كليه تشريفات مسافر از قبيل دريافت كارت پرواز، تحويل جامه دان، پذيرايي در سالن، بازرسي اختصاصي، ترانسفر تا پاي پلكان پرواز و بالعكس و … ازجمله خدمات CIP هست. بخش CIP براي افراد مهم اقتصادي است كه معمولاً شامل روسا و مديران كارخانجات و ادارات مهم و سرمايه گذاران است.

بعد از معرفي خود به پرسنل CIP، شما به وسيله ي خودروهاي تشريفاتي از كنار باند پرواز به ترمينال تشريفات مشايعت مي شويد و در فضايي آرام و زيبا در كنار مستقبلين خود (در صورت خريد سرويس مستقبلين از قبل) استراحت كرده و از شما پذيرايي مي شود. در مدت استراحت شما پرسنل CIP با در اختيار داشتن پاسپورت و برچسب هاي چمدان هاي شما اقدام به انجام امور گذرنامه اي و انتقال چمدان ها از تسمه به ترمينال تشريفات مي نمايند.
درنهايت چمدان ها به همراه پاسپورت به شما تحويل داده شده و شما توسط خودروهاي مخصوص تشريفات (در صورت خريد سرويس تاكسي از قبل) روانه ي منزل مي شويد. به هنگام خروج درصورتي كه از سرويس تاكسي CIP استفاده مي كنيد ساعت انتقال شما از مبدأ به فرودگاه از قبل هماهنگ شده است. رانندگان سرويس تاكسي چمدان هاي شما را از داخل منزل تحويل گرفته و پس از سوارشدن، شما را به ترمينال CIP انتقال مي دهند.

تفاوت خدمات VIP و CIP چيست؟

تا بدين جاي كار به خوبي با تفاوت خدمات VIP و CIP آشنا شده ايد. اما تفاوت هاي ديگري نيز در خدمات VIP و CIP وجود دارد. شايد مهم ترين تفاوت خدمات VIP و CIP در تأمين امنيت مسافران باشد. تأمين امنيت شما شامل محافظان شخصي، جايگاه اختصاصي، دوربين هاي نظارتي و امكاناتي چنيني است.

نكته ديگري كه مي توان به آن اشاره كرد اين است كه هزينه خدمات VIP توسط شركت ها و سازمان هاي مربوطه افراد پرداخت مي شود اما در خدمات CIP هزينه توسط خود فرد خريدار خدمات پرداخت مي گردد. اهميت وجود بخش هاي VIP براي افرادي است كه داراي پست و يا شغل هاي حساس اند و به همين دليل نياز به تأمين امنيت بالايي دارند.

نمونه خدمات VIP و CIP

ازجمله خدمات VIP و CIP كه در فرودگاه هاي كشور صورت مي گيرد مي توانيم به انجام كليه تشريفات مسافر از قبيل دريافت كارت پرواز، تحويل جامه دان، پذيرايي در سالن، بازرسي اختصاصي، ترانسفر تا پاي پلكان پرواز و …. اشاره كنيم. خريد VIP و خريد CIP مانند خريد بليط هواپيما و به صورت اينترنتي انجام مي گيرد.

تعريف خدمات vip

خدمات CIP در فرودگاه امام خميني

فرآيند خدمات تشريفات و سي آي پي فرودگاه امام خميني شامل انتقال از پاي پلكان هواپيما تا محل جايگاه و يا انتقال از جايگاه تشريفات به پاي پلكان به همراه خودروهاي ويژه مي شود. از طرف ديگر امور وقت گير و طاقت فرساي فرودگاهي اعم از اخذ كارت پرواز و تخصيص صندلي يا صندلي مناسب و تحويل چمدان و وسايل سفر ازجمله خدمات ديگر تشريفات فرودگاهي هست.

پذيرايي ويژه از مهمانان و همراهان آن ها در طول استراحت و اقامت آن ها در جايگاه تشريفات فرودگاه امام خميني و همچنين بازرسي فرودگاهي توسط گيت اختصاصي جايگاه ازجمله خدمات ديگر CIP فرودگاه امام خميني است. سالن كنفرانس اختصاصي با ظرفيت ۱۵ نفر، ۱۰ سوئيت لوكس با كليه امكانات، XBOX براي سرگرمي كودكان، سالن پذيرايي مجلل، پذيرايي رايگان شامل سرور ناهار، شام، انواع نوشيدني سرد و گرم و دسر، اتاق اختصاصي سيگار با تهويه مناسب، اينترنت پرسرعت WIFI و پاركينگ اختصاصي مسقف جايگاه تشريفات فرودگاه بين المللي امام خميني ازجمله امكانات ديگر فراهم شده براي مسافران داخلي و خارجي هست.

خدمات VIP در فرودگاه امام خميني

فرودگاه امام خميني همچنين داراي خدمات VIP است كه براي استفاده بهينه از زمان براي افراد پرمشغله و يا كثيرالسفر در پروازهاي داخلي و خارجي در نظر گرفته شده است. جايگاه تشريفات اختصاصي فرودگاه امام خميني اين امكان را براي مسافران پروازي فراهم مي كند تا ضمن صرفه جويي در وقت و حفظ آرامش، كليه فرآيند ورود و خروج فرودگاهي مسافران VIP به صورت اختصاصي و كاملاً تشريفاتي انجام گيرد.

خدمات VIP فرودگاه امام خميني به گونه اي است كه افراد مي توانند به همراه مستقبلين بدون نياز به اجراي فرايندها و روال هاي عادي عمليات فرودگاهي ازجمله دريافت كارت پرواز،تحويل بار و انتظار در صف هاي طولاني سفري دلپذير با هواپيما را تجربه كنند.

خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور

همواره در ارائه خدمات تمامي شركت ها و مؤسسات سعي بر جلب رضايت مشتري و اعمال فرهنگ مشتري مداري هستند. اين موضوع براي شركت هاي هواپيمايي كشور نيز صادق است و همواره ايرلاين هاي داخلي سعي بر ارائه خدماتي دارند كه رضايت مسافران را در سفرهاي خود فراهم كنند. به همين دليل شركت هاي هواپيمايي داخلي و خارجي به ارائه خدماتي مي پردازند كه به خدمات ويژه هواپيمايي شناخته مي شوند. در اين مقاله با شماييم تا به بررسي خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور بپردازيم.
همان طور كه مي دانيد سفرهاي هوايي يكي از اولين انتخاب ها براي پروازهاي طولاني است و خصوصاً براي افرادي كه در حوزه صنعت و تجارت مشغول به فعاليت هستند و زمان براي آن ها در انجام كارها نقشي كليدي دارد. به دليل استفاده زياد و روزافزون افراد از هواپيما و افزايش نرخ خريد بليط هواپيما؛ شركت هاي هواپيمايي نيز به در نظر گرفتن خدماتي پرداخته اند تا سفر را براي افراد به راحت ترين شكل ممكن به انتها برسانند و ترجمه مناسبي از سفر با هواپيما را براي مخاطبان خود به وجود آورند.

خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور

در ادامه با شما خواهيم بود تا به خدماتي كه براي مسافران در نظر گرفته شده است بيشتر آشنا شويم. البته لازم به ذكر است كه منظور از اين خدمات ويژه؛ امكانات رفاهي و خدماتي نيست كه در خدمات VIP و CIP پروازي در اختيار مسافران قرار مي گيرد. خدمات ويژه هواپيمايي ها براي همه مسافران در دسترس است و هيچ گونه ارتباطي با مقصد سفر و يا پرواز شما ندارد كه داخلي باشد و يا خارجي، پس هم در پروازهاي معمولي و هم در سرويس هاي VIP و CIP وجود دارند. خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور به شرح زير خواهند بود.

مسافرين توانخواه

منظور از مسافرين توانخواه آن دسته از هم وطنان و مسافران محترمي است كه به دليل شرايط خاص پزشكي، فيزيكي و يا روحي نيازمند مراقبت هاي خاصي هستند كه به طورمعمول براي ساير مسافران فراهم نيست. شركت هاي هواپيمايي نيز به ارائه خدماتي مناسب و درخور شان مسافران توانخواه مي پردازند؛ مسافراني كه داراي ناتواني دائم يا موقتي باشند و يا مسافران محترمي كه داراي بيماري هاي روحي و فيزيكي خاصي هستند.
براي مثال مسافريني كه نياز به گواهي پزشكي نداشته، ولي نيازمند استفاده از ويلچر مي باشند، مي بايست هنگام صدور بليط درخواست استفاده از ويلچر در فرودگاه نمايند. طبق مقررات هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و با توجه به ظرفيت هر هواپيما، فقط مسافراني كه هنگام صدور بليط درخواست ويلچر خود را اعلام نموده اند، مجاز به پذيرش در فرودگاه و استفاده از خدمات مراقبتي مسافرين توانخواه مي باشند.

خدماتي كه براي مسافران توانخواه در نظر گرفته مي شود انواع بسياري دارد تا آسايش و رفاه مسافران در پرواز به خوبي فراهم باشد. مواردي مانند :
• مسافران داراي اختلالات رواني
• مسافران همراه تجهيزات كمكي (PSE) (مانند صندلي هاي چرخ دار الكترونيكي)
• مسافران كم شنوا: مسافر محترم كم شنوا مي تواند هنگام خريد بليت اعلام نمايد تا در طول پرواز از طريق پرسنل پروازي مواظبت و مراقبت شود
• مسافران نابينا و كم بينا: مسافرين نابينا نيازي به مجوز پزشكي ندارند و تعداد مجاز تعداد مسافران نابينا تا حداكثر ۳۰ مسافر در هر پرواز است.
• محافظ / همراه
• مسافر نيازمند برانكارد: مسافريني كه به علت مشكلات پزشكي مجبور به مسافرت به صورت خوابيده مي باشند مي توانند بعد از طي مراحل پزشكي و پر نمودن فرمهاي مربوطه و تائيد پزشك هوائي از تخت بيمار در هواپيما استفاده نمايند. چنين مسافراني حتماً به يك همراه نياز دارند.
خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور براي كودك بدون همراه
كودك بدون همراه به آن دسته از مسافراني اطلاق مي شود كه در بازه سني ۵-۱۲ سال قرار دارند و در يك مقصد سفري هيچ يك از قيم يا والدين خود را به همراه نداشته باشد. براي مثال، بر اساس رويه و مقررات جديد هما به منظور افزايش سطح خدمات و ايمني در خصوص پذيرش و تحويل كودك بدون همراه ، صدور بليت براي اين گروه از مسافران تنها با تكميل فرم كودك بدون همراه و امضا آن توسط ولي ، يا ارائه مدرك به عنوان قيم كودك و يا با ارائه وكالت نامه رسمي از طرف ولي يا قيم به شخص ثالث صورت خواهد پذيرفت.

خدمات cip

قيمت بليط هواپيما براي كودك بدون همراه معادل باقيمت بليط هواپيماي بزرگسالان است و همراه داشتن مدارك پرواز اعم از بليت ، پاسپورت ، فرم تكميل شده كودك بدون همراه ، مدارك پزشكي در صورت لزوم ، داروي مصرفي الزامي مي باشد. پيش از خريد بليط هواپيما، بياد داشته باشيد درصورتي كه مسير پروازي كودك رفت و برگشتي باشد، به دليل احتمال عدم حضور ولي يا قيم و يا شخص تعيين شده در مقصد ، تكميل فرم مربوط جهت برگشت كودك در دفتر صادركننده بليت در مبدأ و درج مهر دفتر صادركننده الزامي است.
به ياد داشته باشيد كه در فرودگاه و قبل از پرواز بايد مدارك شناسايي مسافر UM و ولي يا سرپرست قانوني را به همراه داشته باشيد. همراهان كودك موظف اند حداكثر تا ۲ ساعت قبل از پرواز بين اللملي و ۱ ساعت قبل از پرواز داخلي جهت انجام امور تشريفات پذيرش مسافر UM در فرودگاه حضور يابند. پس از گذراندن اين موارد در حين پرواز مسئوليت كودك با مهماندارن خواهد بود. به هنگام رسيدن به مقصد و فرود هواپيما نيز پس از كنترل و تأييد مدارك فرد مستقبل با گرفتن امضاء بر روي فرم مربوطه كودك تحويل وي مي گردد. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به مقاله راهنماي سفر با هواپيما به همراه كودكان نيز مراجعه كنيد.

مسافرين داراي نوزاد
منظور از مسافر نوزاد مسافري است كه داراي سني بين ۷ روز تا ۲ سال داشته باشد. بليط اين مسافران بدون صندلي است و در طول پرواز صندلي به اين نوزادان تعلق نمي گيرد. درصورتي كه يك مسافر قصد سفر با همراه داشتن بيش از يك نوزاد داشته باشد، لازم است براي نوزاد دوم به بعد بليط داراي صندلي تهيه نمايد. هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از پذيرش نوزادان داراي سن كمتر از ۷ روز معذور است.

مسافرين با رژيم غذايي خاص
مسافريني كه داراي شرايط خاصي هستند و نياز به ارائه خدماتي خاص در بخش تغذيه دارند مي توانند هنگام رزرو و خريد بليت غذاي رژيمي خود را نيز درخواست نموده تا در حد امكان براي ايشان فراهم گردد. معمولاً شركت هاي هواپيمايي به تهيه جدول و ليستي از غذاهاي مخصوص براي چنين مسافراني پرداخته اند و در سايت هاي خود قرار داده اند.

مسافران نيازمند صندلي اضافي
برخي مسافران در سفرهاي خود نيازمند صندلي هاي اضافي هستند كه دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد و البته تنها برخي از اين دلايل براي شركت هاي هواپيمايي پذيرفته است. اين دلايل عبارت اند از:
• جامه دان با حجم بزرگ: مسافريني كه با خود مدارك مهمي حمل مي نمايند و نياز دارند بسته خود را كنار خود روي صندلي داشته باشند يا اينكه آلات موسيقي به همراه داشته و نياز دارند آن را روي صندلي كنار خود بگذارند مي توانند صندلي اضافي خريداري نمايند.
• راحتي شخص و يا وجود دلايل پزشكي: مسافريني كه به دليل دارا بودن اندام درشت و يا به دلايل پزشكي مي خواهند صندلي كناري خود را نيز در اختيار داشته باشند مي توانند صندلي اضافي خريداري نمايند.
معمولاً هزينه صندلي هاي اضافي داراي تخفيف و يا تغيير قيمت خاصي نيست و معادل با هزينه صندلي يك مسافر است.

مسافران با حيوانات خانگي
بر اساس آيين نامه هاي پروازي و قوانين و مقررات حمل هرگونه حيوان در كابين مسافران ممنوع است و فقط امكان پذيرش آن ها در قسمت بار ممكن است. حيوانات براي ورود به هواپيما نياز به مدارك پزشكي و قفس استاندارد دارند. البته رعايت قوانين و مقررات كشور مبدأ و مقصد مي تواند در پذيرش حيوانات به هواپيما مؤثر باشد.

هزينه دريافتي براي حمل حيوانات در هواپيما بر اساس وزن حيوان و قفس محاسبه مي شود و در دسته خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور قرار دارد. ورود سگ هاي راهنما به هواپيما نيز در دسته خدمات ويژه هواپيمايي ها قرار دارد و البته ورود آن ها در هواپيما و قيمت بار رايگان است.

براي رزرو cip ميتوانيد به وب سايت واران مراجعه نماييد.

تفاوت خدمات VIP و CIP پروازي

مسلماً تابحال بارها عبارت VIP را شنيده ايد و حتماً معني آن را هم مي دانيد. كلمه VIP مخفف عبارت Very Important Person است و منظر آن خدماتي است كه براي افراد با جايگاه و مقام خاص استفاده مي شود و يا مكان هايي كه داراي ويژگي هاي خاصي هستند. اما علاوه بر VIP عبارت ديگري نيز وجود دارد كه مسلماً آن را كمتر شنيده ايد. خدمات CIP ! كلمه CIP مخفف عبارت Commercial Important Person و به معني افرادي است كه ازنظر تجاري داراي ويژگي هاي خاص اند و براي مثال سرشناس اند. در اين مقاله قصد داريم تا به تفاوت خدمات VIP و CIP پروازي در فرودگاه و هواپيماها بپردازيم.
در اين مقاله هدف ما بررسي تفاوت خدمات VIP و CIP پروازي است، پس اين دو كلمه را در فرودگاه ها و هواپيماها تعريف مي كنيم. همان طور كه مي دانيد از زمان اختراع هواپيما و ورود آن به كشور شركت هاي هواپيمايي بسياري در ايران براي ارائه خدمات پروازي تأسيس شد. از قديمي ترين شركت هاي هواپيمايي ايران مي توانيم به ايران اير لاين اشاره كنيم كه درگذشته داراي پرواز مستقيم از تهران به نيويورك بوده است. از قديمي ترين فرودگاه هاي ايران نيز بايد به فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خميني اشاره كنيم.

تفاوت vip و cip

خدمات VIP در هواپيما و فرودگاه

همان طور كه در پيش گفتيم اين اصطلاح براي توصيف افرادي به كار مي رود كه ازنظر سياسي و يا هنري از اهميت ويژه اي برخوردار هستند. VIP در حقيقت مخفف Very Important Person است. اين افراد در مكان هاي خاصي چون فرودگاه ها يا حتي جشنواره ها از جايگاه ويژه اي مورد پذيرايي قرار مي گيرند. در جاي جاي دنيا برخي از هواپيمايي ها خدماتي را ارائه مي كنند كه ممكن است فقط روياي آنها را ببينيد!
ازجمله خدمات VIP كه در برخي از ايرلاين هاي خارجي مي توان نام برد بايد به سوارشدن به هواپيما با پورشه اشاره كنيم! اعضاي برنامه ي فوق خاص هواپيمايي يونايتد مي توانند مسير بين دو پروازشان را با يك مرسدس طي كنند! حتي در بعضي موارد شركت هاي هوايي تأخيري ۳۰ دقيقه اي را براي رسيدن و سوارشدن مسافران ويژه در برنامه خود گنجانده اند. البته اين موارد شايد كمي پيش و پا افتاده باشد و خيلي هم خاص به نظر نرسند.
از ديگر خدماتي كه در بخش VIP پروازها ارائه مي شود مي توانيم به اين مورد اشاره كنيم كه در بخش VIP، شما را از بخش حراست رد كرده و لانژ اختصاصي درحالي كه ساير خدمه با خوراكي موردعلاقه ي شما منتظرتان هستند، مستقرند.در زندگي عادي دوش گرفتن يك امتياز خاص نيست. اما در ارتفاع ۱۲۰۰۰ متري چطور؟ اين امكان فقط براي كساني است كه براي هر پرواز چندين ميليون تومان بيشتر هزينه مي كنند يا مسافرين خاصي كه براي راضي كردنشان بايد به آن ها هديه اي ويژه داد. در بخش كلاس اول يا First class هواپيماي A۳۸۰ هواپيمايي امارات حمام، سونا و جكوزي از مرمر و چوب گردو ساخته شده است، كف گرم شونده دارد و بر طبق گفته ي وبلاگ One Mile at a Time، اين قدر لوازم بهداشتي در آن ها است كه مي توانيد وارد بازار خريدوفروش محصولات بهداشتي باكيفيت شويد.بين فرودگاه هاي ايران نيز خدمات vip فرودگاه امام را مي توان نام برد.

cip چيست

خدمات CIP چيست؟

در اين قسمت از مقاله ميخواهيم به اين موضوع بپردازيم كه cip چيست . اما دسته بعدي كه در طبقه بندي خدمات پروازي بايد به آن بپردازيم خدمات CIP است. CIP مخفف عبارت Commercial Important Person است. اين عبارت به افرادي كه ازنظر تجاري سرشناس و مهم هستند، اطلاق مي شود. خدمات CIP نيز دربرگيرنده خدماتي است كه به اين افراد مهم و سرشناس ارائه مي شود. CIP در حقيقت جايگاهي براي عرضه تشريفات اختصاصي به مشتريان است كه به طورمعمول در فرودگاه ها، هتل ها، سالن هاي همايش و مكان هاي مشابه در اختيار آن ها قرار مي گيرد.
انجام كليه تشريفات مسافر از قبيل دريافت كارت پرواز، تحويل جامه دان، پذيرايي در سالن، بازرسي اختصاصي، ترانسفر تا پاي پلكان پرواز و بالعكس و … ازجمله خدمات CIP هست. بخش CIP براي افراد مهم اقتصادي است كه معمولاً شامل روسا و مديران كارخانجات و ادارات مهم و سرمايه گذاران است.

بعد از معرفي خود به پرسنل CIP، شما به وسيله ي خودروهاي تشريفاتي از كنار باند پرواز به ترمينال تشريفات مشايعت مي شويد و در فضايي آرام و زيبا در كنار مستقبلين خود (در صورت خريد سرويس مستقبلين از قبل) استراحت كرده و از شما پذيرايي مي شود. در مدت استراحت شما پرسنل CIP با در اختيار داشتن پاسپورت و برچسب هاي چمدان هاي شما اقدام به انجام امور گذرنامه اي و انتقال چمدان ها از تسمه به ترمينال تشريفات مي نمايند.
درنهايت چمدان ها به همراه پاسپورت به شما تحويل داده شده و شما توسط خودروهاي مخصوص تشريفات (در صورت خريد سرويس تاكسي از قبل) روانه ي منزل مي شويد. به هنگام خروج درصورتي كه از سرويس تاكسي CIP استفاده مي كنيد ساعت انتقال شما از مبدأ به فرودگاه از قبل هماهنگ شده است. رانندگان سرويس تاكسي چمدان هاي شما را از داخل منزل تحويل گرفته و پس از سوارشدن، شما را به ترمينال CIP انتقال مي دهند.

تفاوت خدمات VIP و CIP چيست؟

تا بدين جاي كار به خوبي با تفاوت خدمات VIP و CIP آشنا شده ايد. اما تفاوت هاي ديگري نيز در خدمات VIP و CIP وجود دارد. شايد مهم ترين تفاوت خدمات VIP و CIP در تأمين امنيت مسافران باشد. تأمين امنيت شما شامل محافظان شخصي، جايگاه اختصاصي، دوربين هاي نظارتي و امكاناتي چنيني است.

نكته ديگري كه مي توان به آن اشاره كرد اين است كه هزينه خدمات VIP توسط شركت ها و سازمان هاي مربوطه افراد پرداخت مي شود اما در خدمات CIP هزينه توسط خود فرد خريدار خدمات پرداخت مي گردد. اهميت وجود بخش هاي VIP براي افرادي است كه داراي پست و يا شغل هاي حساس اند و به همين دليل نياز به تأمين امنيت بالايي دارند.

نمونه خدمات VIP و CIP

ازجمله خدمات VIP و CIP كه در فرودگاه هاي كشور صورت مي گيرد مي توانيم به انجام كليه تشريفات مسافر از قبيل دريافت كارت پرواز، تحويل جامه دان، پذيرايي در سالن، بازرسي اختصاصي، ترانسفر تا پاي پلكان پرواز و …. اشاره كنيم. خريد VIP و خريد CIP مانند خريد بليط هواپيما و به صورت اينترنتي انجام مي گيرد.

تعريف خدمات vip

خدمات CIP در فرودگاه امام خميني

فرآيند خدمات تشريفات و سي آي پي فرودگاه امام خميني شامل انتقال از پاي پلكان هواپيما تا محل جايگاه و يا انتقال از جايگاه تشريفات به پاي پلكان به همراه خودروهاي ويژه مي شود. از طرف ديگر امور وقت گير و طاقت فرساي فرودگاهي اعم از اخذ كارت پرواز و تخصيص صندلي يا صندلي مناسب و تحويل چمدان و وسايل سفر ازجمله خدمات ديگر تشريفات فرودگاهي هست.

پذيرايي ويژه از مهمانان و همراهان آن ها در طول استراحت و اقامت آن ها در جايگاه تشريفات فرودگاه امام خميني و همچنين بازرسي فرودگاهي توسط گيت اختصاصي جايگاه ازجمله خدمات ديگر CIP فرودگاه امام خميني است. سالن كنفرانس اختصاصي با ظرفيت ۱۵ نفر، ۱۰ سوئيت لوكس با كليه امكانات، XBOX براي سرگرمي كودكان، سالن پذيرايي مجلل، پذيرايي رايگان شامل سرور ناهار، شام، انواع نوشيدني سرد و گرم و دسر، اتاق اختصاصي سيگار با تهويه مناسب، اينترنت پرسرعت WIFI و پاركينگ اختصاصي مسقف جايگاه تشريفات فرودگاه بين المللي امام خميني ازجمله امكانات ديگر فراهم شده براي مسافران داخلي و خارجي هست.

خدمات VIP در فرودگاه امام خميني

فرودگاه امام خميني همچنين داراي خدمات VIP است كه براي استفاده بهينه از زمان براي افراد پرمشغله و يا كثيرالسفر در پروازهاي داخلي و خارجي در نظر گرفته شده است. جايگاه تشريفات اختصاصي فرودگاه امام خميني اين امكان را براي مسافران پروازي فراهم مي كند تا ضمن صرفه جويي در وقت و حفظ آرامش، كليه فرآيند ورود و خروج فرودگاهي مسافران VIP به صورت اختصاصي و كاملاً تشريفاتي انجام گيرد.

خدمات VIP فرودگاه امام خميني به گونه اي است كه افراد مي توانند به همراه مستقبلين بدون نياز به اجراي فرايندها و روال هاي عادي عمليات فرودگاهي ازجمله دريافت كارت پرواز،تحويل بار و انتظار در صف هاي طولاني سفري دلپذير با هواپيما را تجربه كنند.

خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور

همواره در ارائه خدمات تمامي شركت ها و مؤسسات سعي بر جلب رضايت مشتري و اعمال فرهنگ مشتري مداري هستند. اين موضوع براي شركت هاي هواپيمايي كشور نيز صادق است و همواره ايرلاين هاي داخلي سعي بر ارائه خدماتي دارند كه رضايت مسافران را در سفرهاي خود فراهم كنند. به همين دليل شركت هاي هواپيمايي داخلي و خارجي به ارائه خدماتي مي پردازند كه به خدمات ويژه هواپيمايي شناخته مي شوند. در اين مقاله با شماييم تا به بررسي خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور بپردازيم.
همان طور كه مي دانيد سفرهاي هوايي يكي از اولين انتخاب ها براي پروازهاي طولاني است و خصوصاً براي افرادي كه در حوزه صنعت و تجارت مشغول به فعاليت هستند و زمان براي آن ها در انجام كارها نقشي كليدي دارد. به دليل استفاده زياد و روزافزون افراد از هواپيما و افزايش نرخ خريد بليط هواپيما؛ شركت هاي هواپيمايي نيز به در نظر گرفتن خدماتي پرداخته اند تا سفر را براي افراد به راحت ترين شكل ممكن به انتها برسانند و ترجمه مناسبي از سفر با هواپيما را براي مخاطبان خود به وجود آورند.

خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور

در ادامه با شما خواهيم بود تا به خدماتي كه براي مسافران در نظر گرفته شده است بيشتر آشنا شويم. البته لازم به ذكر است كه منظور از اين خدمات ويژه؛ امكانات رفاهي و خدماتي نيست كه در خدمات VIP و CIP پروازي در اختيار مسافران قرار مي گيرد. خدمات ويژه هواپيمايي ها براي همه مسافران در دسترس است و هيچ گونه ارتباطي با مقصد سفر و يا پرواز شما ندارد كه داخلي باشد و يا خارجي، پس هم در پروازهاي معمولي و هم در سرويس هاي VIP و CIP وجود دارند. خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور به شرح زير خواهند بود.

مسافرين توانخواه

منظور از مسافرين توانخواه آن دسته از هم وطنان و مسافران محترمي است كه به دليل شرايط خاص پزشكي، فيزيكي و يا روحي نيازمند مراقبت هاي خاصي هستند كه به طورمعمول براي ساير مسافران فراهم نيست. شركت هاي هواپيمايي نيز به ارائه خدماتي مناسب و درخور شان مسافران توانخواه مي پردازند؛ مسافراني كه داراي ناتواني دائم يا موقتي باشند و يا مسافران محترمي كه داراي بيماري هاي روحي و فيزيكي خاصي هستند.
براي مثال مسافريني كه نياز به گواهي پزشكي نداشته، ولي نيازمند استفاده از ويلچر مي باشند، مي بايست هنگام صدور بليط درخواست استفاده از ويلچر در فرودگاه نمايند. طبق مقررات هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و با توجه به ظرفيت هر هواپيما، فقط مسافراني كه هنگام صدور بليط درخواست ويلچر خود را اعلام نموده اند، مجاز به پذيرش در فرودگاه و استفاده از خدمات مراقبتي مسافرين توانخواه مي باشند.

خدماتي كه براي مسافران توانخواه در نظر گرفته مي شود انواع بسياري دارد تا آسايش و رفاه مسافران در پرواز به خوبي فراهم باشد. مواردي مانند :
• مسافران داراي اختلالات رواني
• مسافران همراه تجهيزات كمكي (PSE) (مانند صندلي هاي چرخ دار الكترونيكي)
• مسافران كم شنوا: مسافر محترم كم شنوا مي تواند هنگام خريد بليت اعلام نمايد تا در طول پرواز از طريق پرسنل پروازي مواظبت و مراقبت شود
• مسافران نابينا و كم بينا: مسافرين نابينا نيازي به مجوز پزشكي ندارند و تعداد مجاز تعداد مسافران نابينا تا حداكثر ۳۰ مسافر در هر پرواز است.
• محافظ / همراه
• مسافر نيازمند برانكارد: مسافريني كه به علت مشكلات پزشكي مجبور به مسافرت به صورت خوابيده مي باشند مي توانند بعد از طي مراحل پزشكي و پر نمودن فرمهاي مربوطه و تائيد پزشك هوائي از تخت بيمار در هواپيما استفاده نمايند. چنين مسافراني حتماً به يك همراه نياز دارند.
خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور براي كودك بدون همراه
كودك بدون همراه به آن دسته از مسافراني اطلاق مي شود كه در بازه سني ۵-۱۲ سال قرار دارند و در يك مقصد سفري هيچ يك از قيم يا والدين خود را به همراه نداشته باشد. براي مثال، بر اساس رويه و مقررات جديد هما به منظور افزايش سطح خدمات و ايمني در خصوص پذيرش و تحويل كودك بدون همراه ، صدور بليت براي اين گروه از مسافران تنها با تكميل فرم كودك بدون همراه و امضا آن توسط ولي ، يا ارائه مدرك به عنوان قيم كودك و يا با ارائه وكالت نامه رسمي از طرف ولي يا قيم به شخص ثالث صورت خواهد پذيرفت.

خدمات cip

قيمت بليط هواپيما براي كودك بدون همراه معادل باقيمت بليط هواپيماي بزرگسالان است و همراه داشتن مدارك پرواز اعم از بليت ، پاسپورت ، فرم تكميل شده كودك بدون همراه ، مدارك پزشكي در صورت لزوم ، داروي مصرفي الزامي مي باشد. پيش از خريد بليط هواپيما، بياد داشته باشيد درصورتي كه مسير پروازي كودك رفت و برگشتي باشد، به دليل احتمال عدم حضور ولي يا قيم و يا شخص تعيين شده در مقصد ، تكميل فرم مربوط جهت برگشت كودك در دفتر صادركننده بليت در مبدأ و درج مهر دفتر صادركننده الزامي است.
به ياد داشته باشيد كه در فرودگاه و قبل از پرواز بايد مدارك شناسايي مسافر UM و ولي يا سرپرست قانوني را به همراه داشته باشيد. همراهان كودك موظف اند حداكثر تا ۲ ساعت قبل از پرواز بين اللملي و ۱ ساعت قبل از پرواز داخلي جهت انجام امور تشريفات پذيرش مسافر UM در فرودگاه حضور يابند. پس از گذراندن اين موارد در حين پرواز مسئوليت كودك با مهماندارن خواهد بود. به هنگام رسيدن به مقصد و فرود هواپيما نيز پس از كنترل و تأييد مدارك فرد مستقبل با گرفتن امضاء بر روي فرم مربوطه كودك تحويل وي مي گردد. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به مقاله راهنماي سفر با هواپيما به همراه كودكان نيز مراجعه كنيد.

مسافرين داراي نوزاد
منظور از مسافر نوزاد مسافري است كه داراي سني بين ۷ روز تا ۲ سال داشته باشد. بليط اين مسافران بدون صندلي است و در طول پرواز صندلي به اين نوزادان تعلق نمي گيرد. درصورتي كه يك مسافر قصد سفر با همراه داشتن بيش از يك نوزاد داشته باشد، لازم است براي نوزاد دوم به بعد بليط داراي صندلي تهيه نمايد. هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از پذيرش نوزادان داراي سن كمتر از ۷ روز معذور است.

مسافرين با رژيم غذايي خاص
مسافريني كه داراي شرايط خاصي هستند و نياز به ارائه خدماتي خاص در بخش تغذيه دارند مي توانند هنگام رزرو و خريد بليت غذاي رژيمي خود را نيز درخواست نموده تا در حد امكان براي ايشان فراهم گردد. معمولاً شركت هاي هواپيمايي به تهيه جدول و ليستي از غذاهاي مخصوص براي چنين مسافراني پرداخته اند و در سايت هاي خود قرار داده اند.

مسافران نيازمند صندلي اضافي
برخي مسافران در سفرهاي خود نيازمند صندلي هاي اضافي هستند كه دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد و البته تنها برخي از اين دلايل براي شركت هاي هواپيمايي پذيرفته است. اين دلايل عبارت اند از:
• جامه دان با حجم بزرگ: مسافريني كه با خود مدارك مهمي حمل مي نمايند و نياز دارند بسته خود را كنار خود روي صندلي داشته باشند يا اينكه آلات موسيقي به همراه داشته و نياز دارند آن را روي صندلي كنار خود بگذارند مي توانند صندلي اضافي خريداري نمايند.
• راحتي شخص و يا وجود دلايل پزشكي: مسافريني كه به دليل دارا بودن اندام درشت و يا به دلايل پزشكي مي خواهند صندلي كناري خود را نيز در اختيار داشته باشند مي توانند صندلي اضافي خريداري نمايند.
معمولاً هزينه صندلي هاي اضافي داراي تخفيف و يا تغيير قيمت خاصي نيست و معادل با هزينه صندلي يك مسافر است.

مسافران با حيوانات خانگي
بر اساس آيين نامه هاي پروازي و قوانين و مقررات حمل هرگونه حيوان در كابين مسافران ممنوع است و فقط امكان پذيرش آن ها در قسمت بار ممكن است. حيوانات براي ورود به هواپيما نياز به مدارك پزشكي و قفس استاندارد دارند. البته رعايت قوانين و مقررات كشور مبدأ و مقصد مي تواند در پذيرش حيوانات به هواپيما مؤثر باشد.

هزينه دريافتي براي حمل حيوانات در هواپيما بر اساس وزن حيوان و قفس محاسبه مي شود و در دسته خدمات ويژه هواپيمايي هاي كشور قرار دارد. ورود سگ هاي راهنما به هواپيما نيز در دسته خدمات ويژه هواپيمايي ها قرار دارد و البته ورود آن ها در هواپيما و قيمت بار رايگان است.

براي رزرو cip ميتوانيد به وب سايت واران مراجعه نماييد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 54
  • بازدید سال : 222
  • بازدید کلی : 10295
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه